Spelregels Shoot-outs Achterhoek Cup 2015/16
- Bij een gelijke stand na einde wedstrijd maken 5 spelers van elk team een shoot-out.
- De shoot-outs dienen om en om genomen te worden.
- De shoot-out is een één tegen één duel tussen SPELER en KEEPER.
- Speler start op kop cirkel (de cirkel bij middenlijn) richting het doel en probeert te scoren.
- Speler mag pas scoren in het 16 meter gebied.
- Keeper start op de doellijn en mag het 16 meter gebied niet uitkomen.
- Cirkel op de 16 meter lijn telt niet mee als 16 meter gebied.
- De bal moet een voorwaartse beweging blijven maken m.u.v. een rebound via keeper of paal. Daarbij moet de bal altijd tussen de speler en het doel blijven.
- De speler heeft 12 seconde de tijd om te scoren. Dit wordt aangegeven door een fluitsignaal van de scheidsrechter bij start en einde.
- Indien keeper een overtreding maakt en speler onreglementair afstopt, wordt de overtreding omgezet in een geldig doelpunt;
- Keeper mag tijdens shoot-outs worden gewisseld. Indien men tijdens de wedstrijd reeds 5 wissels heeft toegepast, mag de keeper alleen door een veldspeler worden vervangen;
- Het team met de meeste doelpunten heeft de shoot-outs gewonnen.
- Indien er na 5 shoot-outs geen beslissing is gevallen worden er door nieuwe spelers om en om shoot-outs genomen tot een beslissing valt.
De spelregels zijn hier ook te downloaden (pdf) Regels Shoot-outs
Bijgewerkt 10 feb 2016 met 2 aanvullende regels (regel 10. en 11.).